FAQ

  • Voor huurders
  • Voor verhuurders

Over Rooming

  • Wat is Rooming?

    Rooming is hét online platform waar het huren en verhuren van een woning bijeenkomt. Ons slimme matching-systeem zoekt voor jou de perfecte woning, of de perfecte huurder. Ons principe is heel simpel; je weet van wie je huurt óf aan wie je verhuurt. Door het verifiëren en controleren van al ons aanbod, zorgen wij dat jij in een vertrouwde omgeving kunt huren of verhuren.

  • Is Rooming een makelaar?

    Rooming is geen makelaarskantoor, Rooming is een online platform dat huurders en verhuurders bij elkaar brengt. Wij bemiddelen niet tussen de partijen, wat makelaarskantoren wel doen. U kunt zelf contact opnemen met de adverteerder en mogelijke vragen of onduidelijkheden bespreken.

  • Hoe kom ik in contact met team Rooming?

    Heb je een vraag of feedback? Wij helpen je graag! Via onze contactpagina kun je contact opnemen met onze klantenservice. Je kunt ook contact met ons opnemen via e-mail, Facebook en Instagram maar op de klantenservice reageren wij het snelst. Wij streven ernaar om jouw vraag binnen twee werkdagen te beantwoorden.

  • Kan ik Rooming gratis gebruiken?

    Je kunt op Rooming gratis woonruimtes aanbieden, zoeken en bekijken. Voor verhuurders van een woonruimte is Rooming zelfs volledig gratis. Als huurder hoef je enkel te betalen als je op een woning wilt reageren. Om als potentiële huurder te kunnen reageren op een woning zul je reactietegoed moeten aanschaffen. Wij bieden reactietegoed aan in drie verschillende pakketten:

    - Voorzichtig; 14 dagen onbeperkt reageren. De kosten van dit pakket zijn een eenmalige betaling van €19,95.

    - Populair; 30 dagen onbeperkt reageren. De kosten van dit pakket zijn een eenmalige betaling van €24,95.

    - Verzekerd; 60 dagen onbeperkt reageren. De kosten van dit pakket zijn een eenmalige betaling van €29,95.

    Enkel als je reactietegoed hebt aangeschaft, krijg je toegang tot de contactgegevens van de verhuurders. De aankoop van reactietegoed is een eenmalige betaling. Na afloop van jouw reactietermijn stopt het pakket vanzelf, je zit dus nergens aan vast. Je kunt er natuurlijk altijd zelf voor kiezen om jouw reactietegoed te verlengen. Dit kun je doen op https://www.rooming.nl/account/credits. Na de aanschaf van reactietegoed wordt deze direct op je account geplaatst, je kunt dan dus direct reageren.

  • Wat zijn de voordelen van het vinden van een woonruimte via Rooming?

    Rooming is ontwikkeld om jou – zo zorgeloos mogelijk – een woning te laten huren of verhuren. Dit platform is gemaakt door experts en dat is zichtbaar; dit zijn enkele voordelen van ons platform:

    Uitgebreid aanbod
    - Op Rooming kun je kiezen uit een zeer divers, uitgebreid aanbod aan woningen. Van kamers tot volledige woningen, van Amsterdam tot in Groningen. Op Rooming vind je kamers, appartementen, volledige woningen, studio’s en anti kraak woningen. Op Rooming kan iedereen de perfecte woning vinden!

    Veiligheidsgarantie
    - Het zoeken naar jouw perfecte woning kan het risico van oplichting met zich meebrengen. Rooming streeft naar een betrouwbaar en veilig platform, waar gebruikers het (ver)huurproces in een veilige online omgeving kunnen voortzetten. Om dat principe te kunnen realiseren hanteert Rooming verschillende badges. Deze kun je als huurder of verhuurder doormiddel van verschillende verificaties behalen. Door je volledige profiel in te vullen en je social media kanalen te vermelden kan iedereen in één oogopslag zien wie je bent.

    Je zit nergens aan vast
    - Je kunt op Rooming geheel gratis woningen aanbieden, zoeken en bekijken. Wanneer je reactietegoed koopt, om te kunnen reageren op een woning, stopt deze na het einde van jouw reactietermijn vanzelf. De aankoop van reactietegoed is een éénmalige betaling, we zullen dus nooit iets automatisch van je rekening afschrijven. Je zit dus nooit ergens aan vast!

Gebruik Rooming

  • Hoe houd ik mijn account en wachtwoord veilig?

    Om misbruik van jouw account te voorkomen zul je een zo sterk mogelijk wachtwoord moeten gebruiken voor jouw Rooming account. Door de volgende stappen te volgen maak jij jouw account uiterst veilig:

    - Het wachtwoord van jouw account is minstens 8 karakters lang en bevat een unieke combinatie van letters, cijfers en symbolen. Kies een wachtwoord dat je nog niet hebt gebruikt voor een andere website. Kies een unieke combinatie; vermijd het gebruik van namen of geboortedata.

    - Log enkel in op Rooming websites die beginnen met https://www.rooming.nl ; Controleer de URL van een pagina voordat je jouw inloggegevens invoert.

    - Controleer de verhuurder; klik niet zomaar op links en download geen bijlagen, tenzij je de bron kent en vertrouwt.

    - Als je een verdacht profiel, vermelding of bericht tegenkomt, neem dat contact op met onze Klantenservice.

  • Hoe wijzig ik mijn e-mail?

    Ben je toch niet helemaal tevreden met je huidige e-mailadres? Geen zorgen, je kunt gemakkelijk je e-mailadres wijzigen.

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Instellingen”

    - Rechtsonder in het scherm vind je “E-mailadres wijzigen”

    - Vul je huidige e-mailadres én je nieuwe e-mailadres in volgens de instructies. Klik vervolgens op “Wijzigen”, hierdoor wordt het nieuwe e-mailadres opgeslagen.

    Is het allemaal gelukt? Perfect! Je hebt nu een nieuw e-mailadres voor jouw Rooming account.

  • Hoe reset ik mijn wachtwoord?

    Ben je toch niet helemaal tevreden met je huidige wachtwoord? Geen zorgen, je kunt gemakkelijk je wachtwoord resetten.

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Instellingen”

    - Linksonder in het scherm vind je “Wachtwoord wijzigen”.

    - Vul je huidige wachtwoord én je nieuwe wachtwoord in volgens de instructies. We vragen je nogmaals je nieuwe wachtwoord te herhalen om te voorkomen dat het wachtwoord fout opgeslagen wordt. Klik vervolgens op “Wijzigen”, hierdoor wordt het nieuwe wachtwoord opgeslagen.

    - Vervolgens ontvang je een e-mail met een link waarmee je jouw nieuwe wachtwoord kunt bevestigen. Kun je de e-mail niet vinden? Check eens je spam map.

    Is het allemaal gelukt? Perfect! Je hebt nu een nieuw wachtwoord voor jouw Rooming account.

  • Hoe verwijder ik mijn account?

    Je hebt helaas besloten om het platform Rooming te verlaten. Wij zullen het erg jammer vinden om je niet meer te zien! Door middel van de volgende stappen kun je jouw account verwijderen.

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Instellingen”

    - Links onder in het scherm vind je “Verwijderen”

    - Klik vervolgens op de link “Je Rooming account definitief verwijderen”.

    - Je wordt nog eenmaal gevraagd of je het zeker weet dat je jouw account wilt verwijderen. Neem even de tijd om er zeker van te zijn dat je écht wilt vertrekken. Wil je jouw account toch echt verwijderen? Klik dan op “Verwijderen”

    - Jouw account is nu definitief verwijderd.

    Is het allemaal gelukt? Tot ziens! Bedankt dat je gebruik hebt gemaakt van Rooming.

  • Waarom is een openbaar profiel noodzakelijk op Rooming?

    Door een openbaar profiel kunnen adverteerders begrijpen wie je bent. Een openbaar profiel helpt Rooming bij het handhaven van een veilig en betrouwbaar platform.

  • Hoe verbind ik mijn social media aan Rooming?

    Door je verschillende social media accounts aan je Rooming profiel te koppelen, weten huurders en verhuurders precies wie je bent. Hoe kun je jouw social media koppelen aan je Rooming account?

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Profiel”

    - Kies vervolgens de tab “Verificaties”

    - Hier vind je een overzicht van je gekoppelde social media accounts. Om een social media account te koppelen klik je op de “+”naast het logo.

    - Je wordt doorgestuurd naar het social media platform. Er wordt je gevraagd om in te loggen. Vul vervolgens je accountgegevens in van het social media account om in te loggen op het platform.

    - Vervolgens wordt je gevraagd of je Rooming toegang wilt gegeven tot je naam en foto van jouw social media account. Kies “Toestaan”.

    - Je social media account is nu gekoppeld aan jouw Rooming account.

    Is het allemaal gelukt? Perfect! Je social media is nu gekoppeld aan jouw Rooming account.

  • Hoe werken verificaties? Kan ik als huurder geverifieerd worden?

    Ook als huurder kun je geverifieerd worden, dit doen wij door middel van verificatiebadges. Deze kun je behalen door je profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Door bijvoorbeeld je social media te koppelen aan je Rooming account weten verhuurders precies met wie ze te maken hebben.

    Op Rooming worden er drie levels van verificatie gehanteerd:

    - Brons: jouw huurdersaccount is met 2 of meer social media koppelingen geverifieerd.

    - Zilver: jouw huurdersaccount is met 4 of meer social media koppelingen geverifieerd.

    - Goud: jouw huurdersaccount is met wel 6 social media koppelingen geverifieerd.

    Ook als huurder kun je gerapporteerd worden. Bij twijfel over de legitimiteit van jouw profiel of ongewenst gedrag kun je door een verhuurder gerapporteerd worden. In het uiterste geval zouden we je account kunnen verwijderen.

  • Hoe lang duurt het voor ik een reactie van een verhuurder krijg?

    Over het algemeen krijg jij binnen drie dagen een reactie van een verhuurder. Echter ontvangen adverteerders vaak veel berichten en kiezen enkelen verhuurders ervoor om deze niet allemaal te beantwoorden. Als vraag- en aanbod platform bemiddelen wij niet tussen de huurders en verhuurders zoals een makelaarskantoor dat zou doen. Mocht er bij jou enige ontevredenheid ontstaan zijn over de reactiesnelheid van de verhuurder dan zou je dat samen in de chat tussen jou en de (ver)huurder kunnen bespreken.

  • Waarom kan ik de contactgegevens van de verhuurders niet zien?

    De contactgegevens van de verhuurder worden enkel getoond als je reactietegoed hebt aangeschaft. De mogelijkheid om contact op te nemen met de verhuurder verdwijnt wanneer de woning niet meer beschikbaar is.

  • Waarom is een openbaar profiel noodzakelijk op Rooming?

    Door een openbaar profiel kunnen adverteerders begrijpen wie je bent. Een openbaar profiel helpt Rooming bij het handhaven van een veilig en betrouwbaar platform.

  • Hoe kan ik mezelf uitschrijven van de e-mail notificaties van Rooming?

    Het is niet mogelijk om je uit te schrijven voor e-mails betreft de kernactiviteit van jouw account (zoals reacties van adverteerders/huurders). Het is enkel mogelijk om je uit te schrijven voor e-mails over nieuwe woningaanbiedingen die aan jouw zoekcriteria voldoen.

    Om je uit te schrijven voor de e-mails over woningaanbiedingen kun je onderaan de e-mail klikken op “uitschrijven”. Gelukt? Fijn! Je zult van ons geen e-mails meer ontvangen over nieuw woningaanbod.

  • Helpt Rooming mij bij het vinden van een woonruimte?

    Op het platform van Rooming stellen wij je in staat om direct contact te onderhouden met adverteerders van woningen – er is geen tussenpersoon. Je kunt zelfs filters toepassen om jouw zoekopdracht nóg makkelijker te maken.

    Wij hebben een zeer ervaren klantenserviceteam dat altijd klaar staat om je te helpen als je vragen of opmerkingen hebt. Neem contact met ons op, wij zullen er alles aan doen om je te helpen.

    Houd er rekening mee dat wij als vraag- en aanbod platform niet de eigenaar zijn van de vermelde woningen. Voor het afsluiten van een huurovereenkomst zul je dus altijd contact op moeten nemen met de verhuurder.

  • Hoe reageer ik op advertenties?

    Om contact op te nemen met een verhuurder zul je de volgende stappen moeten volgen:

    - Klik op de advertentie waarin jij geïnteresseerd bent.

    - Klik op “Direct reageren”

    - Beschrijf in een kort berichtje wie je bent, wat je doet en waarom je juist hier graag zou willen wonen.

    - Verstuur jouw bericht.

    Is alles gelukt? Perfect! Je hebt gereageerd op misschien wel jouw nieuwe woning!

  • Hoe filter ik de advertenties?

    Om de weergegeven lijst aan advertenties te verfijnen kun je de filters bovenaan de zoekpagina gebruiken. De filters kun je instellen door eenvoudig het vakje naast het filter dat jij wilt aan te vinken. Pas alle aangevinkte filters vervolgens toe door op “bekijk … resultaten” te klikken. Jouw zoekopdracht wordt nu weergegeven met de door jou gekozen filters.

    Om een filter te verwijderen kun je eenvoudig het eerder geplaatste vinkje naast een filter verwijderen. Dit doe je door nogmaals op het vakje met het vinkje te klikken. Heb je tóch nog vragen? Wij helpen je graag!

  • Hoe rapporteer ik een gebruiker?

    Het rapporteren van een gebruiker is heel eenvoudig, volg de onderstaande stappen om een gebruiker te rapporteren:

    - Ga naar de advertentie

    - Onderaan de advertentie vind je de “Rapporteren” button

    - Laat aan ons weten waarom je de gebruiker wilt rapporteren.

    - Klik op “Rapporteer de kamer”.

    Is alles gelukt? Perfect! Je hebt deze gebruiker succesvol gerapporteerd. Heb je meer hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.

Juridisch

  • Wat is een HVV-vergunning (huisvestingsvergunning) en hoe verkrijg ik deze?

    Het kan voorkomen dat er bij sommige advertenties in Rotterdam wordt vermeld dat je een HVV-vergunning moet aanvragen. Een huisvestigingsvergunning geeft aan dat jij, als huurder, toestemming hebt om in een huurwoning te wonen in de volgende gebieden:

    - Carnisse

    - Hillesluis

    - Oud Charlois

    - Bloemhof

    - Tarwewijk

    - Delfshaven*

    *Voor dit gebied geldt dit enkel voor: Grote Visserijstraat, Mathenesserdijk, Mathenesserweg, Schiedamseweg, Willem Buyewechstraat, Vierambachtstraat, ’s-Gravendijkwal, 1e Middellandstraat, 2e Middellandstraat en Middellandplein.

    Meer informatie over de HVV-vergunning? Kijk op de website van de gemeente Rotterdam.

    Om de vergunning te kunnen aanvragen, zul je aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Deze eisen staan vermeld in artikel 8 en artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek.

    Hieronder vind je een beknopt overzicht van deze artikelen:

    Artikel 8: inkomen

    Woon je korter dan 6 jaar in de regio Rotterdam en wil je een woonruimte huren in een gebied waar een huisvestigingsvergunning nodig is? Dan zul je moeten voldoen aan de volgende criteria:

    - Werk (arbeidovereenkomst)

    - Zelfstandig beroep

    - Eigen bedrijf

    - Vrijwillig vervroegd pensioen

    - AOW-pensioen

    - Ouderdoms- of nabestaandepensioen

    - Studiefinanciering

    Andere inkomsten zijn niet toegestaan.

    Wanneer je gaat samenwonen met iemand die al een huisvestigingsvergunning heeft en je een duurzaam gemeenschappelijk huishouden gaat runnen, dan heb je géén artikel 8 huisvestigingsvergunning nodig. Dit geldt voor echtgenoten, geregistreerde partners, ouders – kinderen, zussen – broers. Bent u geen eerste- of tweedelijns verwant maar vormt u wel een duurzame gemeenschappelijke huishouding? Dan zul je dit bij je aanvraag van een verklaring duurzame gemeenschappelijke huishouding moeten overleggen.

    Artikel 10: politieonderzoek

    De gemeente onderzoekt eerst of je in het verleden overlast heeft veroorzaakt of crimineel verdrag hebt vertoond. Is dit niet het geval, dan kom jij in aanmerking voor een huisvestigingsvergunning. Is dit wel het geval, dan krijgt u de vergunning niet en kunt u de woonruimte niet verhuren. De hoofdhuurder en alle meebewegende personen van 16 jaar en ouder zullen worden gescreend. Om in aanmerking te komen voor een huisvestigingsvergunning moet je een Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning hebben.

    Voor een verblijfsvergunning zul je als niet-EU-burger eerst een afspraak maken met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) om een verblijfsvergunning aan te vragen. Na akkoord van de IND kun je een afspraak maken om je in te schrijven in een gemeente, in het gemeentehuis van de gemeente in kwestie. Jouw Burgerservicenummer (BSN) wordt verstrekt nadat jij de benodigde documenten hebt ingeleverd.

    Heb je vragen of opmerkingen over de HVV-vergunning? Dan kun je rechtstreeks contact opnemen met de gemeente Rotterdam of kun je de adverteerder vragen om hulp bij het aanmeldingsproces.

  • Kom ik in aanmerking voor een restitutie/refund?

    Rooming helpt jou graag bij het vinden van een nieuwe woning in een veilige omgeving. Als platform dat ontworpen is om huurder en verhuurders te helpen een eerste verbinding te maken, kan Rooming niet bemiddelen in juridische geschillen tussen verhuurder en platform. Mocht je via het platform te maken hebben gehad met fraudering of oplichting, dan kun jij ten alle tijden het betaalde bedrag van jouw reactietegoed terugvragen. Let wel op: in alle gevallen bestaan uitzonderingen!

    Rooming streeft naar een veilig platform en wenst dat jij gelukkig en veilig bent tijdens huurcontract dat ontstaan is uit de aanbod van Rooming. Als je student bent, raden wij jou aan om contact op te nemen met het studentenservicebureau, wellicht kunnen zij jou voorzien van een relevant en gedegen advies.

    Heb jij andere problemen ondervonden op het platform van Rooming en vind jij dat je recht hebt op een restitutie? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Over Rooming

  • Wat is Rooming?

    Rooming is hét online platform waar het huren en verhuren van een woning bijeenkomt. Ons slimme matching-systeem zoekt voor jou de perfecte woning, of de perfecte huurder. Ons principe is heel simpel; je weet van wie je huurt óf aan wie je verhuurt. Door het verifiëren en controleren van al ons aanbod, zorgen wij dat jij in een vertrouwde omgeving kunt huren of verhuren.

  • Is Rooming een makelaar?

    Rooming is geen makelaarskantoor, Rooming is een online platform dat huurders en verhuurders bij elkaar brengt. Wij bemiddelen niet tussen de partijen, wat makelaarskantoren wel doen. U kunt zelf contact opnemen met de adverteerder en mogelijke vragen of onduidelijkheden bespreken.

  • Hoe kom ik in contact met team Rooming?

    Heb je een vraag of feedback? Wij helpen je graag! Via onze contactpagina kun je contact opnemen met onze klantenservice. Je kunt ook contact met ons opnemen via e-mail, Facebook en Instagram maar op de klantenservice reageren wij het snelst. Wij streven ernaar om jouw vraag binnen twee werkdagen te beantwoorden.

  • Kan ik Rooming gratis gebruiken?

    Je kunt op Rooming gratis woonruimtes aanbieden, zoeken en bekijken. Voor verhuurders van een woonruimte is Rooming zelfs volledig gratis.

Gebruik Rooming

  • Hoe houd ik mijn account en wachtwoord veilig?

    Om misbruik van jouw account te voorkomen zul je een zo sterk mogelijk wachtwoord moeten gebruiken voor jouw Rooming account. Door de volgende stappen te volgen maak jij jouw account uiterst veilig:

    - Het wachtwoord van jouw account is minstens 8 karakters lang en bevat een unieke combinatie van letters, cijfers en symbolen. Kies een wachtwoord dat je nog niet hebt gebruikt voor een andere website. Kies een unieke combinatie; vermijd het gebruik van namen of geboortedata.

    - Log enkel in op Rooming websites die beginnen met https://www.rooming.nl ; Controleer de URL van een pagina voordat je jouw inloggegevens invoert.

    - Controleer de verhuurder; klik niet zomaar op links en download geen bijlagen, tenzij je de bron kent en vertrouwt.

    - Als je een verdacht profiel, vermelding of bericht tegenkomt, neem dat contact op met onze Klantenservice.

  • Hoe wijzig ik mijn e-mail?

    Ben je toch niet helemaal tevreden met je huidige e-mailadres? Geen zorgen, je kunt gemakkelijk je e-mailadres wijzigen.

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Instellingen”

    - Rechtsonder in het scherm vind je “E-mailadres wijzigen”

    - Vul je huidige e-mailadres én je nieuwe e-mailadres in volgens de instructies. Klik vervolgens op “Wijzigen”, hierdoor wordt het nieuwe e-mailadres opgeslagen.

    Is het allemaal gelukt? Perfect! Je hebt nu een nieuw e-mailadres voor jouw Rooming account.

  • Hoe reset ik mijn wachtwoord?

    Ben je toch niet helemaal tevreden met je huidige wachtwoord? Geen zorgen, je kunt gemakkelijk je wachtwoord resetten.

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Instellingen”

    - Linksonder in het scherm vind je “Wachtwoord wijzigen”.

    - Vul je huidige wachtwoord én je nieuwe wachtwoord in volgens de instructies. We vragen je nogmaals je nieuwe wachtwoord te herhalen om te voorkomen dat het wachtwoord fout opgeslagen wordt. Klik vervolgens op “Wijzigen”, hierdoor wordt het nieuwe wachtwoord opgeslagen.

    - Vervolgens ontvang je een e-mail met een link waarmee je jouw nieuwe wachtwoord kunt bevestigen. Kun je de e-mail niet vinden? Check eens je spam map.

    Is het allemaal gelukt? Perfect! Je hebt nu een nieuw wachtwoord voor jouw Rooming account.

  • Hoe verwijder ik mijn account?

    Je hebt helaas besloten om het platform Rooming te verlaten. Wij zullen het erg jammer vinden om je niet meer te zien! Door middel van de volgende stappen kun je jouw account verwijderen.

    - Klik rechtsboven op de website op het menu. Ga vervolgens naar “Dashboard”.

    - Kies vervolgens de tab “Instellingen”

    - Links onder in het scherm vind je “Verwijderen”

    - Klik vervolgens op de link “Je Rooming account definitief verwijderen”.

    - Je wordt nog eenmaal gevraagd of je het zeker weet dat je jouw account wilt verwijderen. Neem even de tijd om er zeker van te zijn dat je écht wilt vertrekken. Wil je jouw account toch echt verwijderen? Klik dan op “Verwijderen”

    - Jouw account is nu definitief verwijderd.

    Is het allemaal gelukt? Tot ziens! Bedankt dat je gebruik hebt gemaakt van Rooming.

  • Hoe rapporteer ik een gebruiker?

    Het rapporteren van een gebruiker is heel eenvoudig, volg de onderstaande stappen om een gebruiker te rapporteren:

    - Ga naar de advertentie

    - Onderaan de advertentie vind je de “Rapporteren” button

    - Laat aan ons weten waarom je de gebruiker wilt rapporteren.

    - Klik op “Rapporteer de kamer”.

    Is alles gelukt? Perfect! Je hebt deze gebruiker succesvol gerapporteerd. Heb je meer hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.