fonQ retour: een uitgebreide uitleg

0 Shares
0
0
0

Goed. Je hebt een artikel gekocht bij de winkel genaamd fonQ. Je weet wel, die met die reclame waarin ze maar al te graag vertellen dat het fonQ is met een ‘q’. Anyway, hoe mooi de reclame ook was, helaas heb je iets gekocht dat je graag retour wil doen. Niet erg, wel vervelend, want fonQ heeft immers veel artikelen in het assortiment die niet van regulier pakketjes formaat zijn.

In deze blog zullen we je een uitgebreide uitleg geven over het retourneren van artikelen aan fonQ. Op die manier staat alle informatie op één plek en kan je goed doorlezen wat je nu eigenlijk moet doen. Maar, let op. Wij zijn géén fonQ. Met andere woorden, als je een vraag hebt, dien je naar de website van fonQ te gaan om vanaf daar de klantenservice te contacteren. In principe weten wij net zoveel als jij, maar hebben we de informatie gewoon op een simpele manier voor je neergezet.

Voorbereiding

Allereerst wil je goed voorbereiden op het daadwerkelijk verzenden van je retour. We zullen starten met de uitleg hoe je dit doet voor artikelen die daadwerkelijk via het postkantoor kunnen worden verstuurd. Lees:

  • Ga naar de website van fonQ en log daar in op je account.
  • Ga naar het kopje ‘retourneren’ en volg daar alle stappen zoals deze beschreven zijn.

Aan het einde van het stappenplan zal je in zijn volledigheid begrijpen wat je precies moet doen voor het daadwerkelijke verzenden van je pakket. Echter is het voorafgaand aan dat traject wel zaak dat je alle artikelen, indien nodig, stevig verpakt. Zorg ervoor dat oude verzendlabels zijn verwijderd en dat het artikel zelf is beschermd tegen beschadiging en vuil.

Let op: hoe vervelend het ook is, voor het aanmelden van een retour heb je echt een account nodig. Maak het account aan met het mailadres waarmee je de bestelling hebt geplaatst, om moeilijkheden te voorkomen.

Verzenden

Het verzenden van reguliere pakketten, die in eerste instantie zijn geleverd door PostNL of Budbee, kunnen gratis worden geretourneerd via een PostNL pakketpunt.

Dus:

  1. Zoek naar het idchtsbijzijnde PostNL pakketpunt.
  2. Ga hier heen met je pakket en laat de barcode op je telefoon scannen. Deze stond in de mail die je kreeg na afloop van het aanmelden van de retour.
  3. Lever het pakket in en vraag om een verzendbewijs. Bewaar het bewijs tot het moment dat je een bevestiging van ontvangst hebt.

Verzenden van grote pakketten

Wellicht heb je zoiets als een meubel besteld en kan je dat niet via de normale post verzenden. In dat geval is het nog steeds mogelijk om de retour gratis te laten. Tijdens het aanmelden zal je dit al hebben aangegeven, waarna er per mail contact op zal worden genomen. Vanaf daar wordt een afhaalmoment ingepland en is het duidelijk welke bezorgservice het komt ophalen. Dit zal variëren tussen

  • Dynalogic
  • PostNL Extra@Home (meubelservice)
  • Van den Heuvel Logistiek

In principe is dit natuurlijk fantastisch geregeld en hoef je er helemaal niet mee in te zitten dat jouw toch niet zo mooie bank retour moet. Misschien kan fonQ er iemand anders wél blij mee maken. Tof, nietwaar?

Een derde retouroptie

Het leven zou het leven niet zijn als het vol met verrassingen zit. En ja, ook hier kunnen we je verrassen met een derde optie. Je zou namelijk ook de artikelen terug kunnen brengen naar de zogeheten interieurstudie van fonQ. Daarvoor moet je overigens wel de retour nog steeds aanmelden en dien je het in de originele verpakking af te leveren. Zie je het zitten, breng je artikelen dan naar:

Reactorweg 53
3542 AD Utrecht

Retourvoorwaarden

Tot slot willen we je nog informeren over een aantal retourvoorwaarden, welke we nog niet hebben benoemd, maar wel degelijk belangrijk zijn om in gedachten te houden.

  • Retourtermijn
    Allereerst, de retourtermijn. Want hoe lang mag je het artikel eigenlijk in huis houden zonder dat je er officieel aan vast zit? Nou, je kan je artikelen kosteloos retourneren binnen 30 dagen na ontvangst zonder dat je fonQ ervan op de hoogte hebt gesteld. Je kan ook ervoor kiezen het pakket binnen 30 dagen aan te melden, want vanaf het moment van aanmelden heb je nog eens 14 dagen om het pakket daadwerkelijk te verzenden.
  • Terugbetaling
    De manier waarop je hebt betaald, zo krijg je het geld ook weer terug. De terugbetaling zal plaatsvinden binnen 14 dagen nadat jij je retour hebt aangemeld. Overigens staat fonQ in haar recht om te wachten met uitbetalen totdat de artikelen zijn ontvangen.
    Er kan namelijk waardevermindering plaatsvinden wanneer de artikelen niet in ongebruikte, onbeschadigde en originele staat in de verpakken bij je aankomen.
  • Zelf verzenden
    Kies je ervoor je artikel zelf op te sturen, zonder dat je het verzendlabel van postNL gebruikt? Stuur het dan in de originele verzendverpakking, onder vermelden van het order- of RMA-nummer op naar:
    fonQ retouren
    antwoordnummer 52001
    3502VB Utrecht
    De kosten zijn hier helaas wel voor eigen rekening.

Het volledige retourbeleid met alle ins en outs, lees je op de website van fonQ. We hopen in ieder geval dat jij nu goed voor ogen hebt wat de retour voor jou zal inhouden. Fijn om te weten is dat het bijna altijd gratis is en dat er zeker met je mee kan worden gedacht in bepaalde situaties. Ben je er klaar voor?

0 Shares
Ook interessant

Huurverhoging 2024 bedrijfspand

Je hersenen begonnen bij het zien van de woorden ‘consumentenprijsindex’ en ‘wettelijk maximum’ al hard te kraken. De…